Ordlista för konsumenter

Ordlista för konsumenter


Avtal

De tillhör de flestas vardag att ingå avtal. Du ingår ett avtal när du köper en vara, beställer biljetter, bokar ett hotellrum eller bara köper en bussbiljett.

Vare sig du har läst villkoren i ett avtal eller inte, är du i regel bunden av dem. Det enda som krävs av säljaren är att han gett dig möjligheten att läsa dem.

I vissa fall kan avtalet förklaras som ogiltigt. Om villkoren strider mot konsumentköplagen eller andra konsumentskyddande lagar blir de ogiltiga. Om detta förekommer har du rätt att få pengarna tillbaka för varan.

Något som många inte vet är att du måste vara över 18 för att kunna ingå ett avtal. Är du omyndig krävs föräldrars eller förmyndares tillstånd. Detta gör att föräldrar och förmyndare har rätt att häva ett köp som en omyndig person har gjort – oavsett köpvillkoren.

Om en trettonåring till exempel köper en vara på nätet utan en förälders tillstånd har föräldern rätt att skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka – oavsett vad säljaren säger. Det är säljarens skyldighet att försäkra sig om att den som handlar är över 18 år. Att klicka i en ruta där det står ”Jag är över 18 år” räcker inte.

Undantag gäller om du är över 16 och har tjänat pengarna själv, eller om du som omyndig har eget boende och köper hushållsprodukter.

Begagnat/Second Hand

När du till exempel köper begagnade kläder från en second hand-butik säljer butiken ofta på uppdrag av någon annan. Men det är alltid butiken du köper kläderna av som har säljaransvaret och det är dem du ska vända dig till om något är fel. Då gäller samma regler som köp vid vilken butik som helst.

Eftersom det är begagnade varor du köper kan du inte kräva att de ska ha samma kvalitet som en nyköpt vara. Men om det är fel på varan kan du kräva att butiken åtgärdar eventuella brister eller ger dig prisavdrag. Alla uppgifter om plaggens kvalitet, tvättbarhet och så vidare, ansvarar second hand-butiken för.

Om du däremot köper en begagnad vara från en privatperson gäller inte det vanliga konsumentskyddet. Läs mer om vad du då ska tänka på under ”Privatköp”.

Bytesrätt

Vissa affärer som inte erbjuder öppet köp kan istället erbjuda bytesrätt om du ångrar ditt köp. Det innebär att du inte kan få pengarna tillbaka för varan, men du kan lämna tillbaka den ändå och välja en annan vara istället. Om du inte vill ha en ny vara direkt får du istället ett tillgodokvitto som gör att du kan komma tillbaka senare och byta tillgodokvittot mot en vara av samma värde.

Tänk på att alltid spara kvittot om du inte är säker på ditt köp. Fråga vid köptillfället när du senast måste lämna tillbaka den om du vill byta.

Fel pris i annonsen

Ibland kan informationen i annonser vara felaktig trots att den enligt lagen inte får vara vilseledande . Men uppgifter i reklam är egentligen inte bindande för annonsören. Villkoren, som till exempel priset, fastlås endast när kunden och säljaren träffas i affären och kommer överens. Därför kan du inte kräva att få köpa en vara eller tjänst enligt priset i en felaktig annons.

Felaktig information i annonser kan bedömas som vilseledande marknadsföring enligt marknadsföringslagen. Sådan marknadsföring kan förbjudas av domstol. Att domstolen bedömer en annons som vilseledande ger dig dock inte rätt att köpa den varan till det pris som stod i annonsen. Däremot kan du i vissa fall kräva ersättning för eventuella kostnader som du har haft på grund av den vilseledande annonsen, till exempel för en onödig resa till affären.

Privatköp

Köper du något av en privatperson gäller inte samma regler och konsumentskyddande lagar som om du köper något av en handlare. Vid köp av en privatperson är det köplagen som gäller. Köplagen är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser och avtal än de som står i lagen, för att båda ska bli nöjda med affären.

När du har köpt en vara av en privatperson kan du inte ångra dig efter det att ni har gjort upp affären om ni inte har skrivit in i avtalet att du har ångerrätt. Även om du anser att varan är felaktig kan du inte kräva pengarna tillbaka efter köpet. Du kan dock begära att få undersöka varan innan köpet.

Om du får problem med varan efter ett privatköp och inte kan komma överens med säljaren, kan du vända dig till tingsrätten för att få tvisten löst.

Du kan försöka häva köpet, och borde få rätt om:

* varan inte är sådan som säljaren har sagt
* säljaren har låtit bli att upplysa dig om allvarligare fel som säljaren kände till
* varan är i sämre skick än du kunde förutsätta, med tanke på priset och andra omständigheter.

Reklamation

Att reklamera innebär att du meddelar säljaren att du inte godtar en vara du köpt för att du anser att det på något sätt är fel på den. Men om du vill att reklamationen ska lyckas måste du se till att genomföra den på rätt sätt.

Du har oftast tre års reklamationsrätt på en vara enligt konsumentköplagen. Du har inte rätt att få ersättning för varan om det gäller en skada du själv har orsakat den. Det gäller endast om felet fanns från första början, eller att den inte håller samma kvalitet som är överenskommet. Om reklamationen sker under de första 6 månaderna efter köpet, är det säljarens ansvar att bevisa att felet inte fanns från början. När det gått mer än 6 månader är det köparen som ska kunna bevisa att felet fanns från början.

Om det är fel på varan du köpt kan du enligt konsumentköplagen bl.a. kräva att få den reparerad, få en helt ny och felfri vara eller att få pengarna tillbaka. Det är dock säljaren som får bestämma på vilket av dessa sätt du ska få din ersättning, beroende på vilket som är lämpligast.
Det är alltid viktigt ha spara kvittot eftersom du måste kunna bevisa när varan är köpt och att den är köpt i butiken i fråga.

Öppet köp

När du handlar på öppet köp får du pengarna tillbaka om du skulle ångra köpet och om du lämnar tillbaka det du köpt inom en viss tid. Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker, men det är många butiker och affärer som ger öppet köp.

Att få öppet köp är alltså ingen självklarhet. Vill du köpa en vara på öppet köp bör du be om det vid köptillfället. Om säljaren går med på det bör detta antecknas till exempel på kvittot. Spara alltid kvittot och lämna tillbaka varan innan öppet köp-tiden går ut. Varan ska vara i samma skick som när du köpte den.

Som konsument har du rättigheter